کد مطلب:30717 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:112
بی جهت نیست كه محمد (ص) او را انتخاب كرده است. بی جهت نیست كه محمد (ص) او را محرم اسرار خود دانست و علم او را افزود و اسرار را برایش هویدا ساخت. بی جهت نیست كه محمد (ص) بعد از هجرت از بین تمام یاران و مخلصان و اقوام خود علی (ع) را به عنوان برادر برگزید. بی جهت نیست كه محمد (ص) در جریان اعلام برائت از مشركین علی (ع) را انتخاب كرد. اینها و بسیاری از امتیازات دیگر كه جایگاه علی (ع) را نزد پیامبر مشخص می كند. علی (ع) را در هر زمان و مكان خطرناك می توان یافت. آیا در سراسر جهان می توان كسی را یافت كه بعد از پیامبر اسلام از چنین امتیازاتی برخوردار باشد. امتیازاتی كه شخصیت منحصر به فرد او را بوجود آورده است. امتیازاتی كه چنان بسیار و مشهور است كه نیازی به گفتن ندارد و قابل شمارش نیست.[6] بر این اساس نه دوستان و شیفتگان امام علی (ع) منحصر به عصر و محیط خودش می باشند و نه دشمنان قسم خورده اش، امروز نیز امام علی (ع) در سراسر جهان شیفتگانی دارد كه حاضرند برای زنده نگهداشتن نام او میثم وار بر چوبه دار بروند و دشمنانی دارد كه حاضر نیستند نام او را بشنوند و بر زبان آورند زیرا دوستی دوستان امام علی (ع) و دشمنی دشمنان اول بخاطر ارزشهایی است كه امام علی (ع) تبلور آنهاست و تا دنیا دنیاست این ارزشها دوست و دشمن خواهد داشت.
امام علی به عنوان یك حاكم نه تنها در نگاه مسلمانان حاكمی نمونه و الگویی مناسب برای اداره كشور محسوب می شود بلكه آوازه و شهرت علی (ع) در این جهت از مناطق اسلامی گذشته و اندیشمندان غیر مسلمان را نیز به شدت تحت تأثیر قرار داده است بطوری كه یكی از اندیشمندان مسیحی معاصر او را صدای عدالت انسانی[1] می داند و آن اندیشمند مسیحی دیگر او را مرد مبارزه و اندیشه می داند.[2] و مسیحی دیگری او را قربانی عدالت می داند.[3] براستی شخصیت امام علی (ع) فراتر از زمان و مكان بود و نمی توان آن شخصیت را محدود به یك عصر یا یك محیط خاص كرد چرا كه او عصاره ای از فضائل انسانی و اسلامی بود و در این زمینه بشنوید از عبدالفتاح عبدالمقصود[4] مورخ برجسته معاصر اهل سنت.[5] جایگاه علی (ع) در اسلام و در نزد رسول خدا (ص) برتر از آن است كه تنها با نسبت خانوادگی بتوان آن را ارزیابی كرد زیرا گذشته از امتیاز خانوادگی، علی خلاصه تلاش پیامبر (ص) برای ترویج دین است.